SM FLYTT & TRANSPORT AB

1. SM FLYTT & TRANSPORTS ANSVAR!

SM FLYTT & TRANSPORT skall utföra uppdraget på ett fackmässigt sätt och med omsorg vårda och ta hand om kundens bohag och egendom. Ta i beaktning kundens önskemål så gott det går, i samråd med kunden ta till vara dennes intressen i den mån det går.

Saker som har ett högre värde eller är speciellt ömtåliga skall alltid återfinnas i ett separat dokument och inspekteras av arbetsledare innan påbörjad flytt.

Med särskilt värdefulla föremål anses föremål med ett värde som är högre än ett halvt prisbasbelopp enligt lag (1962:381) om allmän försäkring.

Arbetsledare är även skyldig att inspektera alla möbler tillsammans med kunden innan själva flytten påbörjar.

KUNDENS ANSVAR

Kunden ansvarar dock för alla skador som kan anses bero på brister i packning eller demontering av möbler som denne själv utfört. Likaså full ansvarsfriskrivning på de moment som kunden hjälper till med.T.ex hjälper att bära en TV och man ramlar så är det på kundens risk och ansvar oavsett vem som föll eller tappade föremålet.

Har kundens särskilt högt värderade föremål eller speciellt ömtåliga föremål där man uppskattar värdet till mera än 3000: – måste detta meddelas innan till transportören eller arbetsledare, annars gäller inte transportörens ansvar och risk finns att försäkring inte gäller för det aktuella föremålet.

2. TIDER

Alla tider på flyttprotokollet är ungefärliga och kan komma att ändras utan medgivande från beställaren då det kan avse väg/väderförhållandet, sjukdom, olyckor eller annat som Flytthjälpen inte kan påverka.

B. Då kunden antingen har ett pris, utgår ingen ersättning eller avdrag om man kommer senare än angivet i ordern/bekräftelsen/ DETTA GÄLLER FÖR DET MESTA ALLA JOBB SOM BÖRJAR VID LUNCH TIDEN.

C. Då SM FLYTT & TRANSPORT har flera flyttar/dag kan de dra ut på tiden, och skulle en flytt ej hinna påbörjas på utsatt tid pga. tidsbrist äger SM FLYTT & TRANSPORT rätt att skjuta på tiden utan extra kostnad för kunden alternativt om kunden önskar en konstandsfri avbokning. Dock ersätts ingabförseningar av planerad flyttstart eller att flytten dragit ut på tiden.

D. SM FLYTT & TRANSPORT har endast en starttid som är 08.00 på vardagar samt 09.00 på helger, resten av tiderna är så kallade ”öppen starttid”, vilket innebär att Flytten startas under dagen efter annan eller andra flyttar man haft tidigare. Kunden måste vara tillgänglig hela dagen.

F. Finns inte kunden på plats på utsatt adress eller är inte tillgänglig så flytten ej kan påbörjas äger SM FLYTT OCH TRANSPORT rätten att avbryta flytten efter 3 kontaktförsök eller max 30 minuter och debitera kunden hela uppdraget utan skatteavdrag.

3. RIKTLINJER

A. Vid lokalflyttar behövs ingen inventarielista. Endast notering om tunglyft och boendeinformation med vånings information samt om det finns hiss, hissens storlek, avstånd mellan parkering och boende

B. Vid långväga flyttar måste kunden inkomma med en inventarielista som överensstämmer med offererad vikt/volym, bilarna som används är lätta lastbilar mellan 22 – 24m3 med en totalvikt på 3500KG. Skulle kunden ej inkomma med en inventarielista, en komplett inventarielista eller en inventarielista där vikt och /eller volym ej kan i förväg beräknas kommer SM FLYTT & TRANSPORT uppskatta dess vikt/volym och justeras vid lastning eller första vågstation.
– Skulle kunds bohag ej få plats i bilen pga. vikt – se vikt/volym.
– Skulle kunds bohag ej få plats i bilen pga. volym kommer man erbjuda ytterligare bil/bilar – se vikt/volym.

4. VIKT & VOLYM

På alla ordar finns det antingen angivet vikt / volym där vikten går alltid före volym eller antal lätta lastbilar, alternativt antal vändor med en lättlastbil.

A. Bilen räkans som fullastad när den överenskomna volymen eller maximala lastvikten har uppnåtts oavsett om man har lastvolym till godo.

B. Med volym anses en lättlastbil på 22–24 (m3), volymen räknas dock hur man kan lasta bilen utan att skada möbler. Bilens volym räknas fullastad med den del av bohaget som ryms i bilen utan att överstiga vikten.

C. Även om man räknat att möblernas volym understiger 22–24 (m3) men att man ej kan lasta allt utan att skada möbler skall bilen anses fullastad och lastvolymen uppnådd. Resterande bohag körs då i extra vända elleR av ytterligare bil till ordinarie prisplan.

D. Vid större volym, exempelvis 40–46 m3, menas 2 stycken lätta lastbilar (22-24(m3), 60-65m3 menas 3 stycken lastbilar, dock är vikten alltid prioriterad och gäller före volym. Vikten är baserad på bilarnas totalvikt på 3500KG/Bil.

E. Är det angivet i avtal 1 lastbil räknas volymen på det som får plats i bilen utan att överstiga bilens totalvikt på 3500KG.

F. Med fler vändor eller fler bilar är något som bestäms av utföraren av flytten. Ex om det står 2 bilar menas det 1 bil 2 vändor eller 2 bilar 1 vända osv. Företagets hårda Viktpolicy är strikt reglerat av lagen och innebär automatiskt olovligkörning för bl.a. (Trafikförordningen 4 kap 4 §, Straffansvar förare Trafikförordningen 14 kap 4 §, Trafikförordningen 14 kap 11 §)

G. Max vikt per flyttlåda får inte överstiga 18 KG, alla Skåp, byråer etc. måste vara tomma, alla saker skall vara i flyttlådor eller påsar. Ingen sak eller möbel får väga över 100 KG utan att deklareras som övervikt. SM FLYTT & TRANSPORT tar endast ansvar för innehållet i de flyttlådor man haft packning av företagets personal.
Föraren uppskattar endast lastvikten vid lastning och skall ej anses som slutgiltigt OK på vikt.

5. PRISER

Alla priser i avtalet är efter Rut inklusive moms om inte annat anges.

A. 1 lastbil menas och innebär 1 vända med lättlastbil med totalvikt på 3500KG och inkluderar; Lastning, lossning, transport mellan punkt A-b, personal samt angiven kubik/vikt eller det som ryms i bilen.

Den maximala lastvikten på ekipaget är alltid prioriterad, och kommer man upp till maximal lastvikt trots att det finns lastvolym kvar räknas lastbilen vara full och att den överenskomna volymen är fullastad. Likaså om man fraktar ömtålig gods som ej tål att staplas, så bestämmer utföraren på plats när ekipaget är fullastad och därmed 1 vända uppfylld enligt avtal.

Skulle fler vändor krävas med lastbil sker det mot ordinarie debitering med 149:- 2 MAN OCH 1 BIL/påbörjad kvart efter Rut inkl. moms.

B. OM KUNDEN HAR bokat antal timmar gäller priset för det antal timmar man bokat i
förväg, skulle tiden inte räcka till övergår taxan till ordinarie timtaxa med 149 kr:- /2 man och 1 bil/påbörjad kvart arbete efter den förbokade tiden. Den förbokade flyttiden skall alltid anses som ett flyttpaket / startpaket och ALDRIG som uppskattning eller ett löfte på hur lång tid en flytt / flytten kan komma att ta. Vi på SM FLYTT & TRANSPORT ger alltid cirka tid för hur lång tid kan flytten ta.

C. När det gäller långkörningar SM FLYTT & TRANSPORT ger alltid FASTPRIS TILL VÅRA KUNDER.

6. BETALNING

A. Lokala flyttar betalas med SWISH direkt efter utförd flytt, flyttar mellan olika städer betalas med swish direkt efter lossning Om inte annat anges i avtalet.

B. Skulle en flytt ej bli betalad på plats med SWISH av kund tillkommer en administrationsavgift på 500 kr:- och en faktura sänds ut till beställarens mail adress med 2 dagars förfallodatum.

C. Faktura 10 dagar netto erbjuds endast till av oss godkända företag och myndigheter och framkommer tydligt i avtalet. Dröjsmålsränta på sen betalning debiteras med 12% per år, påminnelseavgift är på 60kr:- och inkassoavgift på 200kr

7. TUNG LYFT & SKRYMMANDE

A. Allt som väger 100 + KG räknas som tung lyft och är inte dessa moment upptagna eller inkluderade i avtalet ingår de ej i den överenskomna arbetsbeskrivningen.

Flytthjälpen kan efter instruktion av kund utföra jobbet mot ett tillägg enligt ordinarie prislista. TUNGLYFT 1000 KR/Kolli

B. Skulle lyftet kunna orsaka person – eller annan skada äger SM FLYTT & TRANSPORT rätten att avstå från momentet utan rätt till ersättning eller prisavdrag. För det fall fler man och eller annan utrustning behövs äger SM FLYTT & TRANSPORT rätt att debitera kunden för utförd arbete.KUNDEN HAR RÄTT ATT TACKA NEJ IFALL DEM INTE VILL BETALA

C. Avbokning/Ombokning

För privat flyttar accepteras avbokning utan kostnad senast 7 dagar innan flytt.

Avbokning fler än 7 dagar innan flytt – Kostnadsfri.
Avbokningar 3-7 dagar innan utförande kan en avbokning accepteras mot en kostnad på 20% av totalsumman exklusive RUT avdrag, dock lägst 1500: –
Avbokningar 1–2 dagar innan utförande kan en avbokning accepteras mot en kostnad på 50% av totalsumman exklusive RUT avdrag, dock lägst 2500: –
För avbokning under flyttdagen, eller att man ej finna på plats, ej kontakt eller nåbar eller på annat sätt ej meddelat oss på flytthjälpen om en -av eller – ombokning debiteras beställaren 100% av ordervärde/avtal utan rätt till Rut avdrag.

8. SKADOR & FÖRSÄKRING

Transportbolaget har en transportörsansvars försäkring som omfattas och regleras enligt gällande normer och bestämmelser. Kunden bör dock alltid för egen del teckna separat objekt försäkring som omfattar skador på bohaget för de fall transportören inte är ersättningsskyldig.

Kunden bör i eget intresse dokumentera eventuella skador för att underlätta en reklamation. Detta kan ske genom att skadat föremål sparas tills utredningen är klar.

Alla eventuella skador skall anmälas skriftligen till SM FLYTT & TRANSPORT senast (3)
dagar efter avklarad flytt på mail adress info@smflytt.se annars accepteras de ej. Kund måste även inkomma med bilder, kvitton eller annat som styrker och visar skadorna, hur de har uppstått samt ålder, inköpsvärde och ett ersättningsanspråk.

Då vissa saker är svåra att tyda när de uppkommit är det alltid kund som måste bevisa att skadan ej fanns innan flytt och transportören är vållande. moment upptagna under ”kundens ansvar” ersätts ej.

Ersättningen beräknas alltid från bohagets marknadsvärde vi tiden för skadan.

A. I första hand skall skadan repareras, och ersättningen omfattar reparationskostnaden men skall aldrig överstiga marknadsvärdet.

B. Om reparationskostnad är för hög eller kan ej åtgärdas lämnas ersättning för värdeminskning.

c) Om man blir tvungen att ersätta föremålet med en likvärdig sak eller lämnar full ersättning för skadan övergår äganderätten på föremålet till transportören, om denne begär det.

OBS!

Flytten måste alltid vara till full oreglerat innan skadeersättning betalas ut, vid utebliven betalning av flytt utgår ingen ersättning.

9. SAKNAD INNEHÅLL

Kunden måste alltid inspektera innehållet efter utförd flytt, krav på saknad innehåll av bohag accepteras ej av SM FLYTT & TRANSPORT efteråt.

Kunden MÅSTE dock alltid kunna styrka att sakerna fanns med i flytten, för saker med ett värde över 3000: – ansvaras och ersätts ej samt bör ombesörjas av kund och ej ingå i flyttlasset.

10. REKLAMATION

Kunden bör besiktiga bohaget och kontrollera eventuella transport skador snarast efter att uppdraget har slutförts, dock senast (3) arbetsdagar.

 

VIKTIGT !!!

1. Vi på SM FLYTT & TRANSPORT tar alltid 15 min framkörning 15 min hemkörning inom Haninge kommun, utanför Haninge kommun 30 min framkörning 30 min hemkörning innan och efter utförd jobb.

2. Tv utan original förpackning gäller ingen försäkring på!( SJÄLVKLART ÄR VI PROFSIGA OCH TAR GOD HAND OM TV)

3. Kunden kan använda flyttlådor i 30 dagar efter flyttdagen! ( det är kundens ansvar att kontakta oss för upphämtning av lådor i god tid i annat fall debiterar vi kunden 55 kr/ flyttlåda.

4. Kortare dryck pauser under pågående flytt står kunden förr.

5. Vid avvikelse från kunden förbehåller vi rätten att erbjuda mer personal , mer bilar, mot extra kostnad! Kunden ska även informeras om flytten tar längre tid än planerat pga. andra omständigheter och om extra kostnader tillkommer. Kunden ska även godkänna skriftligt extra kostnader som är inte ursakade av oss på SM FLYTT & TRANSPORT.

6. Kunden samt arbetsledare är skyldiga att tillsammans gå igenom bohaget som ska flyttas innan flytten startar.

7. Tänk på att vi är där att hjälpa dig att flytta till nya bostaden, trevlighet från båda part är väldigt viktigt för oss . Om våra killar känner sig kränkande eller hotade förbehåller vi oss rätten att lämna jobbet omedelbart.

8. KUNDEN GODKÄNNER ALLMÄNNA VILLKOR HOS ,,SM FLYTT & TRANSPORT,, AUTOMATISKT MED INSKICKAD PERSON NUMMER!!!!

 

KUNDENS PÅSKRIFT ORT OCH DATUM

____________________

 

LADDA NER PDF